יום שישי, 17 באפריל 2009

לחם שום


"למה אלישע כבר לא כותב?"
האמת, אני לא יודעת. הוא ממשיך לבשל ולאפות אוכל מעולה, הוא ממשיך לצלם, אבל לכתוב הוא קצת מתעצל. אז ננסה הפעם בכוחות משותפים.


העולם מתחלק לשני חלקים - המיעוט שאוהב שום והרוב שמתנזר בגלל הריח. חבל, כי השום נחשב ברפואה הטבעית לאנטיביוטיקה של הטבע. ברפואה הטבעית השום נחשב כנוגד סרטן, מפחית כמויות כולסטרול ושומן בדם, מעלה כולסטרול "טוב" ומפחית כולסטרול "רע". השום גם מונע קרישות דם ומעורר את המערכת החיסונית.
אבל לא רק סגולות רפואיות נקשרו בשמו של השום, ביאליק אף הקדיש לשום ולבצל
פואמה שלמה. וכך מתאר ביאליק את המפגש הראשון של המלך עם תבשיל שנוסף לו שום: "וּדְבַר-הַמֶּלֶךְ נַעֲשָׂה מְהֵרָה, / וַיָּכִינוּ לְמָחָר אֶת-הַכֵּרָה, / וַיְנַסּוּ אֶת-הַשּׁוּם בִּצְלִי-הַקְּדֵרָה, / וְהִנֵּה אֱמֶת נָכוֹן דְּבַר בֶּן-הַמֶּלֶךְ הָאוֹרֵחַ: / לֹא-בָא כַבֹּשֶׂם הַזֶּה לְטַעַם וּלְרֵיחַ, / וּבֶאֱכֹל הַמֶּלֶךְ מִן-הַצָּלִי הַמְתֻבָּל בְּשׁוּמִים, / וַתִּפְרַחְנָה עַצְמוֹתָיו, וַיְהִי כְאִילוּ מָלְאוּ עֲלוּמִים, / וְגַם גַּרְגְּרֵי-הַשּׁנִי בְּאַף גְּדָל-הַחַרְטֻמִּים, / צָהֲלוּ מִדֶּשֶׁן וַיִּהְיוּ אֲדֻמִּים אֲדֻמִּים / וְעֵינָם כְּעֵין-אֶשְׁכּׁל הָאַלְגֻּמִּים / (וּכְבָר בְּדִבְרֵי חַכְמֵי קְדוּמִים / בִּכְתָב-אֱמֶת מְפֹרָשׁ רָשׁוּם: / עֲשָׂרָה דְבָרִים נֶאֶמְרוּ בַשּׁוּם: מַצְהִיל הַפָּנִים וּמֵאִיר הָעֵינָיִם / וְהוֹרֵג אֶת-הַכִּינִּים בִּבְנֵי-מֵעָיִם, / וְגוֹמֵר וְגוֹמֵר וְגוֹמֵר אַחַת לְאַחַת, / עַיֵּן בְּדִבְרֵיהֶם וְתִמְצָא נָחַת)".



לא רק בגלל היכולות המופלאות של השום החלטנו להקדיש לו פוסט, אלא משום שממש עכשיו אפשר להשיג שום טרי. השום הטרי דומה מאוד לבצל ירוק, אבל אי אפשר להתבלבל - הריח הוא ריח שום ברור. סימן נוסף- העלים הירוקים שטוחים ולא חלולים (בניגוד לבצל ירוק), והוא מוכתם בקצהו בנימים סגלגלים(בניגוד לשום היבש). הטעם של שום טרי הוא מעודן יותר ופחות חריף. אבל הריח... במשך מספר ימים התמלא הבית הקטן שלנו ריח חזק ובריא של שום.

אז לכבוד עונת השום הטרי שכבר כמעט-כמעט נגמרת, ומכיוון ובטח גם אתם רוצים במוצאי הפסח לחגוג על פחמימה טרייה שיוצאת מהתנור, מתכון ללחם שום. נעבור לת'כלס:





המתכון מבוסס על "לחם לחובבי שום" של אבנר לסקין (בתוך 'לחמים ומאפים ביתיים') – אני עשיתי אותו עם קמח מלא ובלי מחמצת שאור.

¼1 כוסות מים
1 כף שמרים יבשים
15 שיני שום כתושות
½3 כוסות קמח
2 כפיות מלח
קמח נוסף לעיבוד ופידור


קולפים את שיני השום וכותשים אותם.
מכניסים את כל החומרים לקערת המערבל, למעט המלח. מפעילים על מהירות נמוכה כשלוש דקות ומוסיפים לאט את המלח. מגבירים את המהירות (לא על המהירות הכי גבוהה) ומערבלים כעשר דקות נוספות.
מכסים את הקערה ומניחים לנוח למשך שעה.
מעבירים את הבצק למשטח עבודה מקומח ומשטחים אותו. מגלגלים שוב לכדור אחד ומחלקים לשני כדורים שווים – אם הכדור נראה לכם גדול מדי חלקו לשלושה.
מגלגלים את הכדור לכיכר מאורכת ו"צובטים" את הקצוות ליצירת "שפיצים" מחודדים.מתפיחים שעה נוספת, כשבאמצעה כבר דואגים לחמם את התנור לחום ממש גבוה – כ220 מעלות. מקמחים את פני כיכרות הלחם וחורצים חתך אלכסוני לאורך מרכז הגובה של הכיכרות. אופים כ30 דקות.















תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

טוב לראות אתכם שוב
נראה מעולה